Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg

Bokomslag Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz (pocket) Boken handlar om författarens föräldrar, i huvudsak hans far. Görans Rosenbergs far och mor är överlevare. De överlevde tiden i koncentrationsläger och återförenas efter krigets slut i Sverige. Väl i Sverige så gifter de sig och får två barn och försöker hitta sin plats och skapa ett hem.

När jag började läsa boken hade jag väldigt svårt att komma in i den och jag övervägde många gånger att sluta läsa. Boken känns stundtals väldigt rörig genom att den hoppar väldigt i tiden men efter att ha läst runt 100 sidor kom jag mer in i den. Det positiva med boken är att den skildrar på ett bra sätt att bara för att man är en överlevare så innebär det inte att det är lätt att leva. Av boken fick jag även lära mig en del saker som jag inte hade en aning om bland annat vad som krävdes för att bli svensk medborgare.

Boken är läsvärd även fast den inte levde upp till mina förväntningar på den
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar